Saiz pasaran kaedah tuaian air hujan di Malaysia dijangka lebih RM10 juta setahun

Penjimatan sebanyak 19 bilion liter air oleh anggaran 10% rakyat Malaysia yang menggunakan air dari kaedah tuaian air hujan untuk 'flush' tandas mereka setahun. Ia adalah 19 juta meter kiub air yang dijimatkan setahun. Dengan menagmbil purata tarif air di Malaysia sebagai RM0.55 se-meter kiub, penjimatan kewangan oleh pengguna ini adalah sehingga RM 10 juta setahun.

Nilai perbelanjaan yang dijimatkan ini , RM 10 juta setahun, boleh kita andaikan sebagai peluang kemungkinan saiz pasaran permulaan kaedah tuaian air hujan di Malaysia. Sudah pasti saiz pasaran ini akan senetiasa berkembang dengan meningkatnya kadar kesedaran pengguna di Malaysia tentang kaedah tuaian air hujan ini.

Samada anda berminat meraih sebahgian dari nilai pasaran ini atau anda sendiri berminat untuk menjadi sebahgian kepada penjimatan ini, Bengkel Perlaksanaan Kaedah Tuaian Air Hujan siri 1 2012 pada 21 Jn 2014, adalah satu platform yang sesuai untuk menjadikan anda kontraktor, installer mahunpun pengguna kaedah ini.

Emel penyertaan ke greenislahpropertysb@yhoo.com atau sms nama ke 0163905640.

Comments